Jüripäev oli põllutööde ning väliskarjatamise algus, mihklipäev nende lõpp. Suvise teenijarahvaga tehti kaup tavaliselt jüripäevast
mihklipäevani („jüri seob, mihkel
päästab“). Mihklipäeva on peetud ka suve
lõpuks ning sügise või talve alguseks. Runnel: „Mihklipäevast olgu talitööd
kõik roopas/ naised kodus kambris / ja naerid keldrikoopas/“.
Mihklipäeva toidulaud pidi olema rikkalik: sügisannid ja lambavärskest road – sült, lihasupp, keedetud
liha, verikäkid jms., ka linnuliha, või siis oli selleks puhuks mingi väiksem
kariloom tapetud. Küpsetati rukki-, odra-, nisuleiba, sepikut, saia, kooke.
Lihasupile pandi sisse klimpe, seda keedeti aedviljaga, harvemini kaunvilja või
hapendatud kapsastega. Jaanipäevast
teretati võid ja mihklipäevast jäeti hüvasti. Sümboolselt pandi siis „viimane
või“ ja „esimene liha“ üheaegselt lauale. Iseenesestmõistetavalt kuulus
mihklipäeva kui lõikuspüha juurde õlu, muistne ohvrijook. Õlut käidi maitsmas ka teistes peredes ja
pakuti külalistele.
Välistööde lõppedes algasid tüdrukute ühised käsitööõhtud.
Suuline pärimus kirjeldab mihklitule tegemist kui ajaviidet.
Komme mihklipäevaks lammas (mihklioinas) tappa on olnud üldine veel 20. sajandil, ütlus „igal oinal oma mihklipäev“ püsib keelepruugis tänini. Allikas: Folkloore.ee, minu valitud lõigud
Välistööde lõppedes algasid tüdrukute ühised käsitööõhtud.
Suuline pärimus kirjeldab mihklitule tegemist kui ajaviidet.
Komme mihklipäevaks lammas (mihklioinas) tappa on olnud üldine veel 20. sajandil, ütlus „igal oinal oma mihklipäev“ püsib keelepruugis tänini. Allikas: Folkloore.ee, minu valitud lõigud
No comments:
Post a Comment